Ένα blog στο Ρουπάκι - Ίσκιος επικοινωνίας!

Στον ηλεκτρονικό του ίσκιο δημιουργησαμε μαζί έναν ανοιχτό χώρο ενημέρωσης, σκέψης και προβληματισμού για την ζωή μας σε όλες της τις εκφάνσεις. Για πράγματα που αγαπάμε αλλά και που μας ενοχλούν.

Φιλόξενος τόπος για ενημέρωση, προβληματισμό και δραστηριοποίηση για τα τοπικά πράγματα αλλά και για θέματα από αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, ανοιχτός ακόμα και σε "θυμωμένες" απόψεις με ευπρέπεια και σεβασμό.

Στη δύσκολη συγκυρία θα προσπαθήσουμε να κάνουμε τον ίσκιο μας σημείο συνάντησης και επικοινωνίας για τους συμπολίτες μας και να προτείνουμε λύσεις και διεξόδους για τον τόπο μας που μοιάζει να μην μιλάει με τους ανθρώπους του.

Ξεκινώντας από απλά και μικρά που θα μας επιτρέψουν να ξαναγνωριστούμε και να μάθουμε να συζητάμε και να συνεργαζόμαστε, να λύνουμε προβλήματα.

9η Μαΐου, Ημέρα της Αποφασιστικής Νίκης των Λαών - Μουζακάτα, Ένα Μαρτυρικό Χωριό που περιμένει ακόμα την επίσημη αναγνώρισή του

9η Μαΐου σήμερα, Ημέρα τιμής στην Αποφασιστική Νίκη των Λαών, ημέρα τιμής της Αντίστασης των Λαών ενάντια στην Επέλαση του Χιτλερικού Φασισμού.

Δυσανάλογα βαρύς ο φόρος αίματος που απέδωσε η Κεφαλονιά... Σε ένα μικρό και ρημαγμένο νησί, όχι ένα αλλά δύο ολόκληρα χωριά (τα Μουζακάτα στον Δήμο μας και τα Αργίνια στο Δήμο Ελειού-Πρόννων) πυρπολήθηκαν από τους Γερμανούς κατακτητές και κάτοικοί τους εκτελέστηκαν.

Σύντομη Ιστορική Αναδρομή
Τα Μουζακάτα ήταν ορεινό χωριό και αποτελούσαν με τα Ζερβάτα την Κοινότητα Ζερβάτων. Απήχαν από τα προσεισμικά Ζερβάτα περίπου 1 χλμ.
Τα Μουζακάτα όπως και τα Ζερβάτα έπαθαν μεγάλες καταστροφές από τους Άγγλους το 1843-49 επειδή οι κάτοικοι αγωνίστηκαν ενάντια στην Αγγλοκρατία. Περιουσίες κάηκαν και αγωνιστές απαγχονίστηκαν.
Την περίοδο 1941 – 44 τα Μουζακάτα ήταν για την Κεφαλονιά το κέντρο της Εθνικής Αντίστασης ενάντια στην Ιταλο-Γερμανική Κατοχή γι΄αυτό ο λαός το αποκαλούσε "μικρό Σούλι". Υπήρχε αρχηγείο του ΕΛΑΣ με καπετάνιο τον Γεράσιμο Γρηγοράτο ή Αστραπόγιανννο με αρκετούς Αγωνιστές κυρίως από τα Μουζακάτα. Ο ίδιος οικισμός αποτελούσε έναν από τους προμαχώνες που περικύκλωναν το χώρο (οι υπόλοιποι βρίσκονταν στους οικισμούς Τζανετάτα, Καταποδάτα, Αλεβράτα, Ζερβάτα) και προστάτευαν την περιοχή της Σάμης.
Στις 23 Απριλίου 1944 οι Γερμανοί έκαψαν τα Μουζακάτα και έκαναν συλλήψεις κατοίκων οι οποίοι και εκτελέστηκαν. Μετά το ολοκαύτωμα οι κάτοικοι έμεναν σε σπηλιές, στάνες και φιλοξενήθηκαν από τους κατοίκους των Ζερβάτων. Οι Μουζακάδες και οι Ζερβάδες διώχτηκαν από τους Γερμανούς και αργότερα εξορίστηκαν. Λίγους μήνες μάλιστα μετά το ολοκαύτωμα οι Γερμανοί έκαναν επιχείρηση στην ευρύτερη περιοχή με καταστροφές και αρκετά θύματα.
Το χωριό δεν ξαναχτίστηκε ποτέ, καθώς, μετά τον εμφύλιο, ήρθε και ο καταστροφικός σεισμός του 1953.

Η σημερινή κατάσταση
Στις 12 Δεκεμβρίου 2000 ιδρύεται το "Δίκτυο Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών Περιόδου 1940-1945". Το δίκτυο επιδοτείται μεταξύ άλλων από Εθνικούς και Κοινοτικούς πόρους (π.χ. για την αναστύλωση των χωριών) και δραστηριοποιείται για την "αναζήτηση και διεκδίκηση των εύλογων, δίκαιων και πλήρων ηθικών και υλικών αποζημιώσεων για τις καταστροφές που υπέστησαν σε ανθρώπους, υποδομές και περιουσίες" και "την αναζήτηση και διεκδίκηση της επιστροφής με κάθε μέσο των λεηλατηθέντων, από τις κατοχικές δυνάμεις, πολιτιστικών θησαυρών".
Στην πολύ ενδιαφέρουσα και ενημερωτική σελίδα τους (www.greekholocausts.gr) βρίσκουμε τα Αργίνια, όχι όμως και τα Μουζακάτα. Γιατί;

Το 2003, επί δημαρχίας Γεράσιμου Αρτελάρη, ο δημοτικός σύμβουλος Αντώνης Καλλιβωκάς, ετοιμάζει πλήρη φάκελο και καταθέτει εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο για ένταξη του χωριού στο Δίκτυο Μαρτυρικών Χωριών. Η εισήγηση εγκρίνεται ομόφωνα, ο δε φάκελος προωθείται στο Δίκτυο Μαρτυρικών Χωριών αφενός και αφετέρου, από τον Δήμο, στο Υπουργείο Εσωτερικών. Επόμενο σημαντικό βήμα και με αρκετές δυσκολίες, η αποδοχή του χωριού ως μαρτυρικό από το ίδιο το δίκτυο. Μετά από έντονες προσπάθειες, και με την βοήθεια του τότε προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαβρύτων Χρήστου Παπαδάτου (με καταγωγή από Ζερβάτα) και του Δημάρχου Καλαβρύτων Αθανάσιου Παπαδόπουλου, γίνεται δεκτό το αίτημα στην ολομέλεια του δικτύου στις 21 Μαϊου 2006, στην Κάντανο Χανίων. Παράλληλα, με χορηγία ιδιώτη, συγκεκριμένα της Άννας Μουρίκη (με καταγωγή από Μουζακάτα), χτίζεται μνημείο στο χωριό και ξεκινούν ετήσιες εκδηλώσεις μνήμης.
Απομένει για την οριστική ένταξη του χωριού στο Δίκτυο, η έκδοση του ΦΕΚ και μόνο αυτή. Από το 2006 όμως και μέχρι σήμερα, το θέμα "παγώνει". Για την έκδοση του ΦΕΚ, πρέπει να συνεδριάσει η αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών (στην οποία συμμετέχει και μέλος του Δικτύου).
Επισημαίνεται ότι, όπως προαναφέρθηκε, η ένταξη των Μουζακάτων στο δίκτυο, πέρα από την ίδια την επίσημη ιστορική και ηθική αναγνώριση του ολοκαυτώματος του χωριού (γεγονός από μόνο του ιδαιτέρα σημαντικό), συνεπάγεται και επιδοτήσεις (που θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιηθούν για αναστύλωση του χώρου και μετατροπή του σε επισκέψιμο χώρο ιστορικής μνήμης, κατά το παράδειγμα των Καλαβρύτων).
Το θέμα είναι πλέον στα χέρια της αρμόδιας επιτροπής.
Όποιος όμως κι αν είναι ο λόγος της τόσο μεγάλης καθυστέρησης της σχετικής συνεδρίασης της επιτροπής , δεν θέλουμε επ' ουδενί να ξεχαστεί το ζήτημα και αναρωτιόμαστε τι ενέργειες έκαναν και ποια πίεση πιθανόν άσκησαν οι θεσμοθετημένοι φορείς των άλλων πόλεων και χωριών που εντάχθηκαν ήδη στο Δίκτυο (των Αργινίων για παράδειγμα) και ποιες οι ανάλογες ενέργειες που θα πρέπει ίσως να κάνουμε εμείς και οι δικοί μας τοπικοί φορείς.
Για το roupaki, vfarad

9 σχόλια:

  1. Είναι παρήγορο ότι στη σημερινή πραγματικότητα, υπάρχουν κάποιοι πολίτες η μεμονωμένοι Δημοτικοί Σύμβουλοι που ασχολούνται με τέτοια θέματα.Οσο για τους παράγοντες του Δήμου μας ασχολούνται με το μπάζωμα της θάλασσας και τα ρουσφέτια με την άσφαλτο.Μη τους βάζετε λοιπόν άλλες σκοτούρες που δε τους φέρνουν ψήφους,αφήστε τους να ευτυχούν με την αβάστακτη ελαφρότητα τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είδα ότι στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο συζητήθηκε η παρουσία ή όχι τηλεοπτικού συνεργείου....

    Μου φαίνεται αδιανόητο να συζητείται θέμα απομάκρυνσης της τηλεόρασης...

    Τι στο καλό... εκλεγμένοι αντιπρόσωποι του λαού είναι.... Είναι δυνατόν να μην καταγράφεται η άποψή τους;.... Μυστικά λένε;

    Ειλικρινά δεν το καταλαβαίνω...

    Εγώ πάντως έστειλα email μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου (Προς Δήμαρχο + συμβούλους) κάνοντας την πρόταση οι συνεδριάσεις να μαγνητοσκοπούνται και να το τοποθετούνται στην ιστοσελίδα του Δήμου...

    Και όποιος θέλει και είναι μακριά (όπως εγώ καλή ώρα...στην Αθήνα), να κατεβάζει τη συνεδρίαση και να την παρακολουθεί...

    Για να δούμε τι θα πράξουν....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Φίλε δεν πειράζει που είσαι εκτός Σάμης έχεις το σύλλογο Σαμικών να σου δώσει γραμμή για να έρθεις στις εκλογές να ψηφίσεις μαζί με του άλλους πολιτισμένους και να καθορίσεις της τύχες των ηλίθιων ιθαγενών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μισο λεπτο για να καταλαβω λιγο κατι... Δηλαδη τι λετε; Εγω που για δικους μου λογους δεν μενω στο χωριο αλλα δεν θεωρω "ηλιθιους ιθαγενεις" οσους μενουν εκει, δεν εχω δικαιωμα λογου;;
    Αγαπητε Ανωνυμε 10 Μαϊ 2009 9:50:00 μμ , αν κ φοβαμαι οτι τιποτα δεν θα πραξουν, το θεωρω πολυ καλη ιδεα αυτο που εκανες! Ας αρχισουμε να "ενοχλουμε" λιγο περισσοτερο τους αρχοντες όλοι μας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δικαίωμα λόγου σαφώς και έχουν όλοι αλλά δικαίωμα να καθορίζουν το ποιοι θα άρχουν αυτού του δήμου και των οποίων οι ενέργειες καθορίζουν και επηρεάζουν τις ζωές μόνο αυτών που μένουν μόνιμα εδώ, έχουν, κατά την άποψή μου, μόνο όσοι ζουν εδώ και είναι αναγκασμένοι να γίνονται επέτες στον υπέυθυνο σανού όπως πολύ εύστοχα τον ονόμασε κάποιος σε αυτό το blog. Επέτες για να πάνε να δουλέψουν στα σπήλαια, επέτες για να καθαριστούν οι δρόμοι από τα χορτάρια, επέτες του σακούλα και του "σύμβουλου δημάρχου" για το παραμικρό. Έλεος πια... και είναι αυτή η δημοτική αρχή που ήρθατε εσείς από τις Αθήνες και μας τη φορέσατε. Αλλά είναι ρούχο που ξεχείλωσε πια και δεν μας κάνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έχεις δίκιο σε μεγάλο βαθμό φίλε Ανώνυμε. Ένας εκλογικός νόμος που πολλές φορές αλλοιώνει τη θέληση των μόνιμων κατοίκων που πρέπει να περάσουν όλο το χρόνο στα χωριά μας και όχι μόνο τον Αύγουστο και το Πάσχα. Δυστυχώς αυτό δεν είναι μόνο πρόβλημα της Σάμης. θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω στην αποστροφή σου ότι ουσιαστικά οι ετεροδημότες καθόρισαν την εκλογή της συγκεκριμένης δημοτικής αρχής. Μπορεί και να έγινε έτσι. Δεν είναι η πρώτη φορά. Σε προηγούμενες περιπτώσεις ήταν πολύ πιο ξεκάθαρο όμως. Σε όλες τις έχουμε όλοι οι ψηφοφόροι/πολίτες τις ευθύνες μας. Κανείς δε θα έδινε σανό αν δεν έβρισκε κάποιους να τον πάρουν. Εν τω μεταξύ αν καταλαβαίνω καλά, στην αρχή το ρούχο μας έκανε?

    Δεν θα ήθελα όμως να αρχίσει μια οποιαδήποτε αντιπαράθεση για ένα τέτοιο ζήτημα. Το θέμα της ψήφου των ετεροδημοτών είναι όντως πολύ σημαντικό. Από την άλλη καθετί το εκλεγμένο δεν παύει να αντιπροσωπεύει την κοινωνία μέσα από την οποία εκλέγεται. Δυστυχώς.

    το Post όμως βάζει ένα σημαντικό θέμα, αυτό της επίσημης αναγνώρισης των Μουζακάτων. Περιμένουμε ενημέρωση από το Δήμο. Και πιέζουμε! Έστω και μέσα από τα σχόλιά μας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αγαπητέ Ανώνυμε [12 Μαϊ 2009 5:21:00 μμ] που έγραψες "και είναι αυτή η δημοτική αρχή που ήρθατε εσείς από τις Αθήνες και μας τη φορέσατε"

    Αλήθεια... μπορεί να αποδειχθεί αυτό;...
    Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον αν μπορούσε να αποδειχθεί...
    (..μην κρίνεις από εμένα... στις προηγούμενες εκλογές κατοικούσα στο Πυργί)

    Γενικότερα νομίζω ότι είναι ένα μεγάλο κρίμα για τον τοπο να είναι σε αυτή την κατάσταση... και το κρίμα είναι γιατί δεν στερείται ούτε πόρων, ούτε ικανών ανθρώπων, ούτε δυνατοτήτων αειφόρου ανάπτυξης...

    Απλά είναι θέμα νοοτροπίας που χτυπιέται μόνο αν καταφέρουν να οργανωθούν όσοι ασπάζονται απλά .... τη ΛΟΓΙΚΗ, είτε ζουν στη Σάμη είτε εκτός Σάμης... και μακριά από κομματικές η προσωπικές επιδιώξεις.

    Γι αυτό είναι σπουδαία η συνεισφορά αυτού του blog

    Υ.Γ. Έκρινα ότι δεν πρέπει να γράφω σαν ανώνυμος και.. βαφτίστηκα, "Εδώ Πυργί..."
    Είμαι αυτός που έστειλε το email στο Δήμο (επώνυμα) για τη μαγνητοσκόπηση των Δ.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Θα συμφωνήσω απόλυτα με το ότι η κατάσταση στην περιοχή μας έχει γίνει πλέον απαράδεκτη. Θα διαφωνήσω όμως κάθετα στο θέμα μόνιμοι κάτοικοι-ετεροδημότες. Και εξηγούμαι: κατα την ταπεινή μου γνώμη είναι μέγιστο λάθος να διασπάμε έτσι τον κόσμο. Ίσως θα ήταν πιο έξυπνο να διαχωρίσουμε τα άτομα που κινούνται με βάση στενά προσωπικά οφέλη από αυτά που θέλουν να δουν βελτιωμένη την γενικότερη εικόνα της περιοχής μας (κ μέσω αυτής της βελτίωσης να ¨ωφεληθούμε" και σε προσωπικό επίπεδο, το ένα δεν αναιρεί το άλλο, το αντίθετο μάλιστα, αλλά συνήθως δεν το συνειδητοποιούμε). Σκεφτείτε πολύ απλά ότι υπάρχουν άτομα που δεν ζουν στο χωριό, για διάφορους λόγους (ίσως και για λόγους που έχουν να κάνουν με την κατάσταση που επικρατεί), αλλά πολύ θα ήθελαν κάποια στιγμή να επιστρέψουν. Ή και αυτό να είναι αδύνατο, να θέλουν έστω να βλέπουν τον τόπο τους να προοδεύει και να είναι περήφανοι γι αυτόν. Αυτοί δεν δικαιούνται, για να μην πω "οφείλουν", να διεκδικήσουν κάτι το καλύτερο για την περιοχή μας και να παλέψουν γι αυτό; Αδιαμφισβήτητα ό,τι συμβαίνει εκεί επηρέαζει πρώτιστα τους μόνιμους κατοίκους, αλλά πραγματικά το να αποκλείουμε από τα "κοινά" τους ετεροδημότες, δεν το θεωρώ καλή κίνηση... Το θέμα είναι ποιοι από όλους μας κινούνται με καθαρά προσωπικές σκοπιμότητες και ποιοι όχι. Και την καχυποψία απέναντι στα κίνητρα καθενός μας την κατανοώ, δεν έχουμε δει και λίγα... Αλλά το να χαρακτηρίζουμε συλλήβδην μια ομάδα ατόμων ως εγκάθετους, δεν μπορώ να την συμμεριστώ...Στο κάτω κάτω όλοι οι ετεροδημότες το ίδιο ψηφίζουν; Και στο προκείμενο, τι ανάγκη έχουν από σανό οι ετεροδημότες;...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια που δεν είναι γραμμένα στα ελληνικά απορρίπτονται.